Sieć kolejowa w Cesarstwie Rosyjskim powstawała etapowo. Jedną z pierwszych linii kolejowych zbudowano w Królestwie Polskim. Była to kolej Warszawsko-Wiedeńska ukończona w roku 1848. Linię Petersburg-Moskwa ukończono w roku 1851. Sieć kolejowa stopniowo obejmowała coraz dalsze przestrzenie na południowym wschodzie Rosji, docierając w kolejnych latach do Samary (1880), Czelabińska (1892), Jekaterynburga (1877) i Tumienia (1880).
Budowę Kolei Transsyberyjskiej rozpoczęto z dwóch stron – w Czelabińsku na zachodzie i we Władywostoku na wschodzie. Około 20% budowniczych kolei stanowili Polacy zajmujący często kluczowe stanowiska.
Fabryka Rudzkiego w Mińsku Mazowieckim wyprodukowała elementy wielu mostów, ale o sile firmy i kreatywności kadry zarządzającej świadczy jej udział w budowie mostów na kluczowych odcinkach Kolei Transsyberyjskiej.
O tym na wskroś pionierskim przedsięwzięciu i udziale w nim Polaków opowiem Państwu podczas mojego wykładu. Zapraszam.
Kategoria:
- Budownictwo mostowe
- Budownictwo kolejowe